Este vas de ceràmica que actualment es troba en les vitrines del Museu de Prehistòria de València pot significar la primera representació gràfica de l’Albufera de València. Una peça amb origen en el segle III aC que pertanyeria a l'antiga ciutat ibera d'Edeta, capital i centre polític de l’Edetània, i lloc que hui coneixem amb el nom de Llíria.
La pintura representaria una batalla entre natius de l’estany i els ibers. Així, l'autor hauria plasmat un guerrer vestit per a la lluita que ataca i és atacat per una sèrie de xicotetes embarcacions. A manera decorativa, en el dibuix s'aprecien nenúfars o plantes aquàtiques amb flors que creixen en els llacs, un plat que sorgix volant de l'aigua i peixos de diferents grandàries.
Miquel Martí, arqueòleg amb profundes arrels en el Port de Catarroja i gran coneixedor i investigador de la història de l’Albufera, assenyala que esta representació tracta de plasmar la batalla entre els ibers que ocupaven Edeta i els habitants de la contornada de l‘estany. En este sentit, bé podria representar la intenció dels ibers per ampliar el seu territori, o una mostra de rebel·lia dels natius de l’Albufera davant dels invasors que ja exercien un cert domini sobre l’aiguamoll.
A més, hi ha un sèrie de triangles amb potes la primera interpretació dels quals és que són de palafits o vivendes a la vora, recolzades en pilars o simples estaques les construccions de les quals són pròpies de superfícies d'aigües tranquil·les, uns dibuixos que Martí considera claus per a afirmar que es tracta d'un paisatge de l’Albufera.
D'esta manera, estes similituds i afirmacions de Miquel Martí com a expert, conclouen que esta escena bèl·lica en el vas de la Llíria Ibèrica ens mostra la resistència dels primers pobladors de l’estany davant els ibers. Una representació històrica que dóna un alt valor a este objecte tant de manera gràfica com documental.